אי הרשעה  – אי הרשעה בהליך פלילי

בשלב מתן הכרעת הדין, בית המשפט קובע אם הנאשם זכאי, כלומר אשמתו לא הוכחה או שהוא אשם, קרי, נמצא כי עבר את העבירות המיוחסות לו.
הכלל הוא, כי אדם שהובא לדין בגין בצוע מעשה פלילי ונמצא אשם, יורשע בעבירות שיוחסו לו, אולם קיימת "דרך ביניים" בין זיכוי להרשעה. במקרים מסוימים בית המשפט רשאי לקבוע כי הנאשם עבר את העבירות המיוחסות לו אך להימנע מלהרשיעו בדין. אחת ממטרות הענישה היא הרתעה. בית המשפט ישתמש בסמכות זו, בנסיבות מיוחדות לפי נסיבות העניין ובהן, כאשר יש בעצם ההרשעה משום פגיעה חמורה וקונקרטית בעתידו של הנאשם, אשר אינה מצדיקה בהתייחס לנסיבות העבירה. אי הרשעה הנו למעשה יצירה משפטית שמטרתה עזרה לנאשם לשקם חייו ולמנוע כתם על עתידו התעסוקתי וחייו האישיים. להליך אי הרשעה חשיבות עליונה נוכח תקופת ההתיישנות והמחיקה הקצרה יחסית, מגיליון הרישום הפלילי, זאת בהשוואה לתקופות ההתיישנות והמחיקה הארוכות עד מאוד, של הליך פלילי בו מורשע אדם ) ראו פרק העוסק במחיקת רישום פלילי). בפסק הדין ע"פ 2083/96 – תמר כתב נ' מדינת ישראל קובע בית המשפט העליון מהם הקריטריונים בהם בית המשפט יעשה שימוש בסמכותו להימנע מהרשעת הנאשם כדלקמן: האם מדובר בעבירה ראשונה או יחידה של הנאשם, מהי חומרת העבירה והנסיבות שבהן בוצעה, מעמדו ותפקידו של הנאשם והקשר בין העבירה למעמד ולתפקיד, מידת הפגיעה של העבירה באחרים, הסבירות שהנאשם יעבור עבירות נוספות, האם ביצוע העבירה על ידי הנאשם משקף דפוס של התנהגות כרונית, או המדובר בהתנהגות מקרית, יחסו של הנאשם לעבירה, האם נוטל הוא אחריות לביצועה' האם הוא מתחרט עליה, משמעות ההרשעה על הדימוי העצמי של הנאשם, השפעת ההרשעה על תחומי פעילותו של הנאשם.החלטת בית המשפט בדבר הרשעה או אי הרשעה תינתן לאחר קבלת תסקיר מטעם שירות המבחן ולאחר שישקול את כל השיקולים הצריכים לעניין .
שירות המבחן, הנו שרות השייך למשרד הרווחה. מטרתו להוות גורם מאבחן, משקם ומטפל לאוכלוסיה הנאשמת בפלילים. שירות המבחן מחולק לשירות המבחן לנוער ולשירות המבחן למבוגרים.
קצין המבחן פוגש את הנאשם, בעת התנהלות ההליך הפלילי המשפטי, במפגש נאספים פרטים פסיכו-סוציאליים לשם הכנת התסקיר ומגבשים את ההמלצה בדבר הדרך המתאימה בעניינו של הנאשם. שרות המבחן יכול לקבוע דרך טיפולית, שיקומית, חינוכית או עונשית.
המפגש בין הנאשם לבין שירות המבחן מהווה נדבך חשוב ביותר אשר יש בו כדי להטות את הכף בשיקול בית המשפט בשאלת הימנעות הרשעת הנאשם.
תפקידו של שירות המבחן במפגש עם המופנה/נאשם, לבחון את הפן החוקי וההרתעתי לצד הפן השיקומי. מדובר בתהליך מורכב מאוד, מאחר והשיקולים מסתמכים הן על עובדות והן על הערכותיו והתרשמויותיו של קצין המבחן מהמופנה/נאשם.
לאור האמור לעיל, ישנה חשיבות מכרעת בהתנהלות נכונה וראויה אל מול שירות המבחן במטרה להימנע מחוות דעת שלילית על הנאשם שלאחריה תבוא , מן הסתם פגיעה משמעותית, בחייו המקצועיים, ובמרבית המקרים אותה פגיעה מקצועית הינה בעלת השלכות גם על חייו האישיים ועתידו.
מומלץ מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי בכל הנוגע לנושא אי הרשעה בהליך פלילי
תסקיר שירות המבחן מוגש לבית המשפט אשר אינו מחויב לפסוק בהתאם להמלצת שירות המבחן ויכול להורות כי הנאשם יועמד לפיקוח שירות המבחן לתקופה שבין שישה חודשים לשלוש שנים או להטיל עליו, יחד או לחוד, עבודות שירות לתועלת הציבור (של"צ) בהם יעבוד הנאשם בשעות הפנאי וללא שכר למען הציבור.

אם הנך זקוק לסיוע או לייצוג בתחום זה, למשרדה של עורכת הדין אורית חיון הידע, הניסיון המקצועיות והמומחיות לייצג ולטפל בעניינך. משרד עורכי דין אורית חיון הננו משרד הקיים מזה למעלה מ-14 שנה ומתמחה במשפט פלילי, ייצוג קורבנות עבירה, משפט צבאי, וזכויות האזרח. לעורכת הדין אורית חיון תקדימים משפטיים רבים בבתי המשפט השונים בארץ ובבית המשפט העליון.
עורכת הדין אורית חיון טיפלה ומטפלת בתיקים מורכבים וגדולים בעלי סוגיות משפטיות סבוכות ונוהגת להתייחס בכובד ראש ובמקצועיות לכל תיק ותיק. עורכת הדין אורית חיון בעלת תואר שני במשפטים, בעלת מומחיות במשפט פלילי, עבדה בפרקליטות ובתפקידים ציבוריים נוספים.

עורכת הדין אורית חיון וצוות משרדה, בעלי ידע משפטי רב ויכולים לפתור, לסייע ולייצג בתחום הפלילי, תוך מקצועיות רגישות ויעילות על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבור לקוחות המשרד. 


* הערה- בכל מקום באתר זה בכלל ובדף זה בפרט שנכתב בלשון נקבה או זכר הכוונה הנה לשני המינים.

לחץ כאן ליצירת קשר עם אורית חיון בכל הנוגע לנושא – אי הרשעה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן