אחד השלבים בהליך פלילי הוא חקירה משטרתית. זהו שלב חשוב מאד, מאחר ובסופו יוחלט אם החשוד הנחקר יעמוד לדין. המשטרה משקיעה משאבים רבים בחקירות, בשאיפה להגיע לתשובות ולראיות שיובילו בסופו של דבר להרשעת החשוד הנחקר. השאלה הנשאלת היא האם בשל שאיפת המשטרה להשיג ראיות ולקבל תשובות, ומהר, היא גם תפעיל גם על הנחקר, או תשתמש בהליכים נוספים שאינם לגיטימיים, כדי להשיג את מטרתה.

גבולות דקים

בכל משטר דמוקרטי עומד עקרון שמירה על זכויותיהם של נחקרים, של עצרים ושל נאשמים. לצורך כך, ומתוך מגמה לכבד את זכויות האזרח, קיימים בחוק תקנות וחוקים שמטרתם שמירה על זכויותיו בסיסיות של כל אזרח במדינה, גם בעת חקירה בעבירה בה הם חשודים. באופן זה, ולמרות שלמערכת המשטרתית יש סמכויות ואמצעים להגבלת זכויות האזרח, נשמר האיזון ונשמרות זכויות האזרח.

לפי חוק העונשין, אסור למשטרה להפעיל כל אלימות שהיא, גופנית או נפשית על הנחקר. עליה למצוא את הדרך להשגת האמת, תוך הבנת זכויות הנחקר ושמירה עליהן ומזעור נזקים. נחקרים רבים שאינם מכירים את החוק לשמירה על זכויותיהם, לא יודעים כי גם באפשרותם לעמוד על שלהם ולשמר על זכויותיהם. למשל, כאשר נחקר מזומן לחקירה, עליו לוודא האם החקירה מתייחסת אליו כאל חשוד או עד וזכותו לדרוש הסברים מהגורם שזימן אותו.

זכויות הנחקר

לפני החקירה חשוב להיוועץ בעורך דין פלילי, לספר לו את כל האמת ולקבל ממנו סיוע בגיבוש העמדה וההסברים שיספק למשטרה במהלך החקירה. חשוב לזכור כי כל הנאמר בין נחקר לבין עורך דינו הוא חסוי וחשוב לספק פרטים רבים ונכונים של המקרה כדי לקבל את הייצוג הטוב ביותר.

במהלך החקירה על החוקר לפרט באיזו עבירה פלילית חשוד הנחקר. מחובתו של החוקר לשאול האם הנחקר הבין את החשדות המיוחסים לו ואף לציין בפניו כי אינו חייב לומר דבר, וכי כל דבר שיאמר ישמש נגדו בבית המשפט. אם לא הושמעו החשדות נגדכם, זכותכם שלא להגיב לנאמר וישלכם את הזכות לשתוק, לבקש הסברים מפורטים וברורים, לסרב להשיב על שאלות מסוימות וכמובן, הזכות להיוועץ בעורך דין פלילי.

בעת החקירה נרשמים כל פרטיה. מה שנחקרים רבים לא יודעים, הא כי זכותם לקרוא בעיון את כל מה שעלה על הכתב ואף לתקן את הכתוב בכתב ידו. במידה ועשיתם כך, חתמו את שמכם לצד התיקון שהוספתם. כמו כן, כל מסמך המשמש את החוקרים, כמו ניירת עליה אתם חתומים, וכדומה, צריך וחייב לעבור גם את עיון הנחר וזו זכותו להביט ולבדוק את המסמכים הללו לעומק. במידה והחוקר מסרב להציג בפניכם את המסמכים המדוברים, זכותכם לסרב להשיב על שאלות הקשורות אליהם.

מעכבים או עוצרים?

בעת חקירה יכולים החוקרים לעכב את הנחקר למשך שלש שעות. בתום שלוש השעות יכול הנחקר לבקש לעזוב את תחנת המשטרה. במידה והמשטרה מעוניינת להשאיר אותו, היא יכולה לעשות זאת רק אם תעצור את הנחקר. אולם, כדי שתוכל המשטרה לעצור את הנחקר, צריך שיהיה לה חשד סביר כי ביצע עבירה. לכן, במידה והחליטה המשטרה לעצור אתכם, זכותכם לבקש מהשוטרים הסבר מפורט לעילת המעצר וליצור קשר עם עורך דין פלילי. עליכם ליצור עימו קשר מיידי ולבקש ממנו להגיע לתחנת המשטרה כדי לשוחח עם החוקרים ולהבין מהם את הסיבה בגינה נעצרתם.

זכויות נוספות

לכל אדם במדינה דמוקרטית יש הזכות לדרוש כי יתייחסו אליו בכבוד ולא וכי גורמי האכיפה לא ינצלו את סמכותם וכוחם כדי להשיג את מטרתם. חשוב לזכור כי המשטרה מעוניינת לסיים את החקירה כמה שיותר מהר ואף היא אינה מעוניינת שהחקירה תיפסק מסיבות מוצדקות וענייניות שלכם ולכן אף היא תעשה מאמץ לשמור על זכויותיכם כדי שלא לעכב את החקירה לשווא.
בכל הליך פלילי חשובה מאד נוכחות עורך דין פלילי, אשר ישפוך אור על סוגיות חשובות, יסייע לכם לעבור את התהליך, לגבש עמדה ולהתכונן להמשך ההליך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן