הקדמה

מזה שנים רבות, קיים מנהג ידוע ומבורך בקרב בני ובנות ישראל הצעירים, הנוהגים לאחר השירות הצבאי לחסוך כסף ל"טיול הגדול" שאחרי הצבא ולצאת מסוקרנים לראות את העולם הגדול.

לרוב, היעדים המועדפים על התרמילאי הישראלי (ובצדק) הם המקומות אשר נחשבים ליפים, המרגשים והמיוחדים ביותר בעולם.

את ריכוזי המטיילים הגדולים והמרכזיים ניתן למצוא בעיקר ביבשת אמריקה (דרום ומרכז היבשת), אסיה (המזרח הרחוק), אוסטרליה, ניו זילנד, אפריקה ועוד.

אולם, יחד עם יצר ההרפתקנות והרצון לספק את הסקרנות הרבה המאפיינת צעירים בעשור השלישי לחייהם, קיימים לצערנו מקרים רבים של "הסתבכויות" של מטיילים ישראלים עם החוק במדינות היעד בהן הם מטיילים.

כשם שמספר המטיילים היוצאים מדי שנה ל"טיול הגדול" הולך וגדל, כך לצערנו גדל גם מספר המקרים אשר בגינם פונים אלינו לרוב משפחות מודאגות שיקיריהן נתקלו בבעיה משפטית ונעצרו, נחקרו, עוכבו, הופללו בפשע לא להם, נתפסו ונלקח דרכונם, ועוד כהנה וכהנה מקרים המתווספים ונרשמים מדי שנה.

לאחר שעסקנו זמן רב במלאכת איסוף הידע הרב שנצבר לאורך השנים בתחום, והסתבכויות לא מעטות של תרמילאים ישראלים בחו"ל בכל תחום אפשרי העולה על הדעת (סמים, תאונות דרכים, אלימות וכו') מצאנו לנכון לקבץ עבורכם ולשתף מניסיוננו עשרה טיפים מרכזיים אשר לדעתנו יש בהם כדי לצמצם ואף למנוע לחלוטין את החיכוך של המטייל הישראלי עם רשויות החוק במדינות בהן הוא נמצא.

קיראו בעיון את עשרת הדיברות שלנו טרם תצאו נרגשים לטיול הגדול, תפנימו אותן, חישבו על עצמכם ועל יקיריכם הממתינים לשובכם בבית, והבטיחו כך לעצמכם טיול מהנה, מרגש, ותישארו עם טעם של עוד.

    1. שימרו על זכות השתיקה ואל תדברו לפני קבלת ייעוץ משפטי בשפה ברורה ומובנת – אל תחתמו על שום מסמך אותו אינכם מבינים ולפני שקיבלתם ייעוץ משפטי מובן וברור – בכל סיטואציה בה אתם מרגישים כי הנכם בצרה משפטית, חירותכם נשללה באופן זמני מכל סיבה שהיא, או כל דבר אחר המעלה את מפלס הדאגה בלבכם – בקשו מייד ליצור קשר עם משפחתכם ו/או שגרירות ישראל במדינת היעד בה אתם נמצאים ודירשו כי ינתן לכם יצוג משפטי הולם. אל תעשו אף פעולה ללא סיוע משפטי של עו"ד אמין. דרשו לקבל את הטוב ביותר. מוקד החירום של מגנוס.

 

    1. לעולם, אבל לעולם! אל תשאירו את התיקים והציוד שלכם ללא השגחה. לא משנה היכן אתם נמצאים (מלון, גסט האוס, מונית, אוטובוס, סירה), תמיד תדעו היכן התיקים שלכם נמצאים. ואם אינכם ליד התיקים – הקפידו תמיד כי הציוד הושאר במקום נעול ובטוח.  לא חסרים מקרים בהם "הושתלו" למטיילים סמים בתיק במהלך נסיעה במונית/אוטובוס ואפילו בחדר המלון.

 

    1. אל תסכימו לקחת מהארץ או לארץ או ממקום למקום במהלך הטיול דבר עבור איש. היה וכבר החלטתם לעשות טובה לחבר/ה וכן לעשות זאת – בידקו ביסודיות בעצמכם מה אתם מעבירים ומה תוכן הפריט.

    1. כל חפץ תמים למראה יכול להיות חשוד ומסוכן ובעל פוטנציאל להסתבכות. הנסיון מלמד כי בעיקר הברחות סמים נעשות ביצירתיות יחסית לפשעים אחרים, והיום ניתן להסליק סמים בבקבוקי משקה, צעצועים, שוקולדים ואפילו בתוך בד של בגד תמים למראה. היזהרו מכך והקפידו לבדוק היטב כל דבר שקניתם/קיבלתם.

    1. במידה ונתקלתם באדם חשוד אשר עורר את תשומת לבכם בטיול/אוטובוס/גסט-האוס, בין אם מקומי ובין אם ישראלי – תיפסו מרחק. גם אם לא ברור לכם בדיוק מדוע הוא חשוד בעיניכם – אין כמו תחושת בטן. ישנם אינספור מקרים של ניצול חולשות אנושיות ותחושת חוסר הגבולות המאפיינת טיול ארוך על מנת לשכנע מטיילים להעביר דברים בין ערים ומדינות. לפעמים ברור כשמש כי מדובר בהעברת סמים ולפעמים לא.

    1. החזיקו עליכם תמיד את פרטי שגרירות ישראל במדינות בהן תטיילו (כתובות וטלפונים וטלפון של מוקד החירום של מגנוס). לעולם אין לדעת מתי ומדוע תזדקקו להם.

    1. במידה ומסיבה כלשהי נעצרתם או עוכבתם על ידי איש חוק – עליכם לדרוש מייד כי תועבר הודעה על כך לנציגות ישראל במדינה בה אתם שוהים.

    1. לעולם אל תסכימו להחקר במשטרה או לחתום על מסמך כלשהו שאינכם מבינים את תוכנו – ללא מתורגמן דובר עברית אשר יהיה נוכח במעמד זה. זו זכותכם המלאה לבקש זאת וחובת הרשויות לספק זאת לכם. ברגע שחתמתם על מסמך מפליל במדינה זרה ובשפה זרה, לרוב המצב יחמיר ויהיה קשה להחזירו לקדמותו. אף פעם אל תודו בכלום, ללא שקיבלתם יעוץ משפטי בשפה אותה הנכם מבינים היטב.

    1. במידה וכבר נקלעתם לסיטואציה לא נעימה עם איש חוק מקומי בחו"ל – לעולם אל תציעו שוחד מיוזמתכם בתמורה לטובת הנאה כלשהי. בניגוד לדעה הרווחת, הצעת שוחד עלולה רק להחמיר את המצב כתוצאה מכך.

  1. זיכרו – אין כסף קל!!! היזהרו מפיתויים בכל מקום בעולם, כמעט ללא יוצא מן הכלל, היכן שיש ריכוזי מטיילים, יש גם ריבוי סמים, ואנשים מפוקפקים שיעשו הכל על מנת לשדל אתכם לעשות משהו שבעתיד תצטערו עליו מאד. במזרח ובדרום ומרכז אמריקה במיוחד פועלים עשרות "מגייסי בלדרים" אשר בפיהם הבטחות והרגעות כי "הכל בטוח" וכי "עשו זאת מאות פעמים" וכי מדובר ב"כסף טוב". היזהרו וזיכרו! אין כסף קל והמחיר עלול להיות כבד מאד. הנסיון מלמד כי מטיילים "התפתו" לעשות טעויות דווקא כשהיו חופשיים, ונקיים מדאגות באווירת החופש המוחלט של הטיול. היו ערניים ואל תתפתו לקנות/למכור/להשתמש בסמים או לעשות מעשה שיעכב את חזרתכם הביתה שלא מהסיבות הנכונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן